Tegenwoordig verkoopt hij Seats in het Belgische Doornik. Begin jaren ’90 was Philippe Adams een held op de racecircuits. In zijn Audi 80 domineerde hij de Belgische Procar-series, maar zijn droom was de Formule 1. Gedurende twee weekends in 1994 leefde hij die droom.
In het legendarische Ketteringham Hall tekende Adams een overeenkomst met het Lotus Formule 1-team. Oké, het was maar een contract voor twee races en oké, het huis van zijn broer diende als onderpand voor de lening die hij nodig had om zijn F1-debuut te financieren, maar Adams was Formule 1-coureur. Hij debuteerde tijdens zijn “thuisrace” op Spa-Francorchamps. In de rijdersparade werd hij langs zijn thuispubliek gereden en kon hij niet stoppen met huilen. De grootste verlossing ooit, noemt hij dat moment: “Ik kon alleen maar denken: ik bén er!” Adams spinde van de baan toen op een ronde werd gezet door Rubens Barrichello en teveel zijn best deed om die de ruimte te geven. Zijn volgende race in Portugal wist hij wél te finishen, als zestiende en laatste.
“Dankzij die finish staat mijn naam voor eeuwig in de Formule 1-historie”, zegt Adams. Ondanks onderhandelingen met diverse teams eindigde Adam’s F1-carrière na die tweede race in Portugal. De teleurstelling daarover bleef lang, maar is inmiddels weggeëbt. Philippe Adams kijkt nu slechts met trots terug op wat hij “de beste tijd van mijn leven” noemt. Naast de Seat Ibiza waarin hij rijdt heeft Adams nog een Lotus Elan, want van Lotus houdt hij nog steeds.
Het verhaal van Philippe Adams verscheen in 2013 in AutoWeek Vlaanderen en Formule 1.